Általában akárki érkezik hozzám,meglepően sok új információval találkozik részemről már a kezdeti időszakban.Mégis a legnagyobb felháborodást talán az váltja ki,amikor elmondom nekik,hogy oké,hogy fogyni szeretnének,de nagy valószínűséggel pár hónap edzés után még nehezebbek lesznek mint amikor kezdték.Ennek persze senki sem örül,a lányok főleg nem.Minden egyes alkalommal el kell magyarázzam,hogy ez miért nem baj és miért nincs semmi értelme amúgy sem a rögeszmés mérlegelésnek ezért ezzel az írással egyszer s mindenkorra szeretnék erre pontot tenni és mindenkit megnyugtatni:Semmi értelme ideális kilószámokra gondolni és azon stresszelni,hány kilót mutat épp a mérleg.

Lássuk ismerős e bárkinek is az alábbi szituáció:

Felkelsz,belenézel a tükörbe és örömmel konstatálod mennyire jó formában vagy.Az izmaid kezdenek szépen formásodni és mindemellett egyre szálkásabbnak is tűnsz.Felveszed az edző ruháid és újra csak meglepődsz.Mintha rád öntötték volna,sehol sem túl bő vagy túl feszes.Rohadt jól nézel ki.Lemész a terembe,egyre csak rekordokat döntögetsz és folyamatosan erősödsz hétről hétre.A többiek is pozitívan reagálnak,mindenki bókol és dicséretekkel lát el milyen szépen fejlődsz. Mondhatni minden tökéletes.Aztán ráállsz a mérlegre és hirtelen minden elsötétedik.A lelked összetört. Pár kilóval többet mutat és ennek a tudata teljesen lelombozza az addigi örömödet.

Az utóbbi időben egyre több ilyen esettel találkozom személyesen is és arra gondoltam,hogy ezt sürgősen érinteni kell valamilyen formában mert ez nem buli. Főként nők esetében aktuális a dolog de pár férfitársam is zaklatott már hasonló sztorival.Nagyon elégedettek az erejükkel és a külsejük alakulásával de mivel pár kilóval többet mutat a kijelző csalódottak és reményvesztettek lesznek.

Nos,hogy ez a jelenség miért ennyire gyakori és miért parázunk ennyit a kilók miatt azt nem tudom.Talán a média lehet a legnagyobb hibás de az egészség guruk sem kevésbé tiszták mert elég gyakran a fitt állapotot egy bizonyos kilószámhoz kötik.Hihetetlen módon még a nyelvünk is befolyásolja ezt az ügyet,gondoljunk csak az iparban leggyakrabban használt kifejezésekre mint pl. túlsúlyos,fogyókúra stb stb.Mindenki fejében ott van “ideális” kilószám amennyik szeretnének lenni,a baj csak az,hogy sokszor ezeknek a számoknak semmi közük nincs a valósághoz.

Először lássuk az egyértelmű tényeket.Edzés hatására vagy gyarapodni fog a súlyod vagy csökkenni.Az hogy a súlyzós edzésre hogy reagál a szervezeted nagyban függ a táplálkozásodtól.Ha keveset eszel csökkenni fog a súlyod,ha sokat eszel nőni fog.Eddig stimm.Azonban a súlyok emelgetése kalória minuszban segít megóvni az izomtömeged súlycsökkenés mellett,kalória többletben pedig hozzájárul a gyorsabb izomépítéshez miközben a súlyod is gyarapszik.Ha fogyni akarsz de helyette hízol akkor túl sokat eszel,ha hízni akarsz de egyre csak fogysz akkor túl keveset.Haladjunk…

A következő kulcsszó a víz lesz.A testünk dugig van vele.Ha víztartalomról beszélünk férfiak esetében ez átlagosan a testünk kb. 55-60%-át teszi ki,nők esetében ez a szám olyan 45-50%-ra tehető ha megint csak az átlagot nézzük. Értelemszerűen ilyen nagy mennyiségű víztartalom igencsak nagy ingadozásoknak adhat teret számos külső és belső folyamat hatására.

De a víz mint olyan nemcsak a súlyunkkal játszadozik hanem a külsőnkkel is mert létezik sejten belüli és sejten kívüli vízvisszatartás.Lehet már hallottátok testépítőktől,hogy úgymond az izmaik laposak voltak.A testépítők versenyfelkészülésének utolsó szakasza röviden arról szól,hogy mindent bevetnek annak érdekében,hogy izmaik minél teltebbek legyenek viszont a testük ezzel egyhuzamban minél szárazabb maradjon.Amennyiben a víz nagy része az izmokban marad és nem reked meg a külső részeken a látvány igencsak kedvező lesz,viszont fordított esetben az eredmény az lesz hogy a kinézet “lapos és fedett” marad.

Testépítőktől vissza hozzánk átlagemberekhez.Az edzés már önmagában ideiglenesen növeli az izmaink vízvisszatartását akár 7-8%-al is.Hosszútávon ez a százalék az izomnövekedéssel egyhuzamban tovább növekedhet akár 10-11%-ig is.Ami csodálatos ebben a jelenségben,hogy ez csakis a sejten belül tárolt víz mennyiségét növeli nem pedig a sejten kívülit. Plusz bónusz,hogy ennek a “súlygyarapodásnak” nemcsak az esztétikai része kedvező számunkra,hanem a teljesítményre gyakorolt hatása sem elhanyagolható. Ha ez még nem elég megnyugtató számodra olvass tovább. 

Tulajdonképpen minek a hatására történik ez a plusz vízvisszatartás?
A sztori annyi,hogy az izmokban tárolt víz mennyisége nagyban összefügg a glikogénraktárainkkal(gyors energiaszolgáltatásra tárolt szénhidrát).Minél több glikogént tudnak eltárolni izmaink,annál több vizet is.És mi növeli a glikogén raktározási képességünket? Jól gondolod,a súlyzós edzés. Kezdők esetében fél évnyi edzés akár 60-70%-al is növelheti az izmokban található glikogént.A szakirodalom megoszlik de becslések szerint egy gramm glikogén akár 2,5-4 gramm vizet is képes magához vonzani.Ez megintcsak hasznos és esztétikailag kedvező súlygyarapodást eredményezhet az előzőeket figyelembe véve.

Érdekes módon egy-két szénhidrátmentes nap hatására a tárolt glikogén mennyisége az eredeti érték akár egyharmadára is visszaeshet aztán az ezt követő visszatöltés azt eredményezheti hogy az átlagoshoz képest akár 2x annyi glikogént is képesek leszünk tárolni rövid ideig.Ez a jelenség a felelős az úgymond yoyo effektusért amitől mindenki annyira retteg és amiért sok trendi diéta működik is meg nem is. Az emberek azt hiszik,hogy amikor kipróbálnak egy úgymond sztárdiétát és fogynak vele 4-5 kilót(tegyük fel éhezéssel vagy csak 1 bizonyos dolog fogyasztásával) az hasznos fogyás és csak zsírból adtak le.A valóság az hogy ezeknek a fogyásoknak kb 95%-a csak víz,glikogén valamint izom amit a szervezetünk szép lassan leépít tápanyag hiányában.Mondanom sem kell hogy ez mind olyan hasznos dolog amitől nem szeretnénk igazán megválni.Ezekben az esetekben sokszor zsírveszteségről nem is beszélhetünk akár több hét után sem.Ekkor a hű diétázó feladja a harcot és minden visszaáll a régi kerékvágásba,az eltűnt kilók meg rögtön visszaugranak hála a víz és glikogén visszatöltésnek ami segítségével átlagosan akár 4-5 kilós ingadozást is elérhetünk de extrémebb esetekben ez lehet 6-7 kiló is.Mindezek fényében remélem lassan kezd összeállni a kép..

Mivel szeretem szemléltetni azt amit prédikálok ezért vásárra vittem a bőröm pár napig,hogy ugyanezt bizonyítsam zárszóként.

Az első mérés Május 26.-án este volt lefekvés előtt kb. 12 óra környékén.Átlagos nap,ruhamentesen 100.1 kilógram,azt mondanám ez a standard súlyom a hétköznapokon.


Innen következett 2 nap nulla szénhidrát,2 kemény edzés is némi kardió biztos ami biztos minden hasznos anyag távozzon belőlem,még egy kis vízmegvonás bónuszba és két nap múlva Május 28.-án ugyanígy esti időpontba a mérleg 96,7 kilót mutatott.Ez aztán hatékony fogyókúra!


Most pedig a kegyelemdöfés.Ettől a pillanattól kezdve harci üzemmód és barbár módjára visszatöltök mindennel ami elém kerül.Igen komoly kaja és folyadék mennyiség legurítása játszik a következő estig.Az eredmény? Május 29.-én a súlyom 101 kilógramm!


A hűséges diétázó ilyenkor kap szívinfarktust valószínűleg. De nem én.És az előzőek elolvasása után remélhetőleg már te sem mert már tudjuk hogy ennyi idő alatt semmi olyasmi nem történhet a testünkkel ami hosszútávon is érvényes.Izmot nem vesztünk ilyen rövid idő alatt és nagy mennyiségű zsírt sem fogsz elégetni ennyi idő lefolyásával.

Folyt köv.