Noha ezt a cikket eredetileg diétázóknak szántam,időközbe arra gondoltam hogy bárkinek hasznos lehet az alábbi írás, ugyanis a “csendes gyilkosokról” lesz szó az étrendünkben, akik szépen lassan tudtunk nélkül gyarapítják a bevitt kalóriák mennyiségét és ezzel együtt a zsírpárnáinkat. Egyenként ugyan egyik sem okozhat nagy kárt a külsőnkben,viszont a helyzet az, hogy nagy részükkel igencsak gyakran találkozunk a hétköznapokban és mint tudjuk, sok kicsi sokra megy.
 
Mielőtt belekezdenék megjegyezném, hogy most a legkevésbé sem arról van szó, hogy az itt említett dolgok egészségtelenek lennének vagy bármi hasonló, sőt, szinte mindet igenis ajánlatos beépíteni ilyen olyan módon a táplálkozásunkba a változatos étkezés érdekében. 
 
Itt most kalóriák szempontjából vesszük őket szemügyre és főként ebben a kontextusban ítélkezünk felettük ugyanis nagy részüket az itt említett dolgoknak nap mint nap fogyasztjuk bele sem gondolva hogy ez mennyit ránk dobhat pluszba hosszútávon. Nem is húzom a szót, haladjunk sorba a kategóriákkal.
 

Joghurtok,tejtermékek

 
Nagy fanja vagyok a tejtermékeknek az az igazság,mert igencsak jó hatással lehetnek az egészségünkre és ki ne szeretné őket ( leszámítva az intoleránsokat ). Viszont a külsőnkre nézve katasztrofális lehet ha nem figyelünk oda miből mennyit és hogyan viszünk be.
 
A legfőbb gond itt a zsírtartalom, legyen szó akár sajtról,akár joghurtról, esetleg túróról. Igaz nem ugyanaz az állag és íz világ lesz a végeredmény ha a sovány opciót választjuk, de kalóriák szempontjából rengeteget spórolhatunk ilyen módon.
 
Ugyanakkor a cukor is rontja az összképet ha tejtermékekről van szó,ez főként a “gyümölcs” joghurtok esetében igaz,de a  jó öreg tejet sem hagyhatjuk figyelmen kívül e téren szóval csak óvatosan bánjunk velük. Aki fél liter tejet nyom be reggel és este is az ne csodálkozzon hogy nem halad a diéta,ugyanis ezzel 120 gramm cukrot is bevittél,és akkor a zsírtartalmat még figyelembe sem vettük.
 
Talán jó érv lehetne a fehérje tartalom,de sajnos a tejtermékek nagy részének a fehérje tartalma elenyésző a többi plusz kalóriához képest amit beviszel velük ezért diétában semmiképp se alapozzunk erre.
 

 Gyümölcslevek,szörpök,üdítők

 
Az üdítővel úgy voltam, hogy tuti nem kell belefogalmazni mert hát egyértelmű, de azért biztos ami biztos megemlítem ha esetleg valakinek nem esett volna le, hogy egy halom üres kalória.
 
A nagyobb meglepi azonban a gyümölcslé lenne inkább ugyanis elképesztő milyen sokan nincsenek tisztában vele hogy ezzel mennyi felesleges cukrot dobnak be azzal a címszóval,hogy “de hát ez gyümölcslé és egészséges,mi baj lehet?”.  Csak annyi tényleg hogy szinte semmivel sem jobb mintha cukros vizet innál tápérték szempontjából(azt az elenyésző rost és vitamintartalmat figyelembe se lehet venni amit tartalmaz) ezért ha már ilyen szemszögből közelíted meg a témát jobb lesz ha ragaszkodsz a vízhez mint folyadékpótlás és mellette fogyasztasz normális gyümölcsöt.
 

Szószok,öntetek és társaik

 
Ugye ha diétáról van szó igyekszünk úgy főzni, hogy minél kevesebb adalékot tegyünk a kajáinkba. Ennek az lesz a vége hogy értékes kalóriákat spórolhatunk, viszont ki a franc szereti a száraz húst a sablon rizzsel és okádék brokkolival üresbe? Ilyenkor jön a pazar ötlet hogy öntsünk rá ezt azt utólag amitől nem lesz olyan mintha fűrészport ennénk. 
 
Legyen szó kecsapról, mustárról, majonézről, ilyen olyan csodaszószról és öntetről, rá kell jöjjünk, hogy elbasztuk az irányt. Ugyanis megint vagy szénhidrátból,vagy zsírból vittünk be egy csomót pluszba. Talán a legabszurdabb a saláta öntet, amivel a szinte semmi kalóriát nem tartalmazó salátánkat instant szabotáljuk azzal hogy ráfröccsentünk pár száz értelmetlen kalóriát.
 
Jobban jársz ha kicsit kreatívabbá válsz a konyhában és inkább befektetsz 200 kalóriát még egyéb módon az elkészítés folyamatába mintsem utólag rátolj 800-at ilyen formán csak hogy ehetőbb legyen az étel.
 

Felvágottak és társaik

 
Újabb félreértett kategória. Csak azért, mert szépen néz ki és azt mondják tényleg húsból készült, senki sem garantálja neked hogy ez így is van.
 
Elenyésző gagyi fehérjetartalom,kimagasló zsírtartalom és bizarr származás,ez jellemzi a legtöbb felvágottat,virslit stb. Gondolom nem új infó de ezek nagy része ledarált mindenféle maradékból készül (és ezzel tényleg semmi összeesküvés elméletet nem akarok felvezetni) amit aztán esetleg egy kis szójafehérjével erősítenek hogy a tápanyag profilja éppenséggel ne csak zsírból álljon.
 
Most hogy már páran rögtön szorítják is a torkom,hogy de bizony ők biztosak benne hogy az övék 100% minőségi húsból készül akkor csak annyit jegyeznék meg,hogy ár-érték. Mai világban igencsak fontos kifejezés. Tényleg megéri 2-3x annyit fizetni egy felvágottért ami elvileg full hús ahelyett hogy megvennéd ugyanazt a mennyiséget a hentestől mondjuk csirkemell formájában és tudod biztosra,hogy legalább élt valamikor és annyi a tápértéke amennyi?
 

Magvak,mogyorók stb.

 
Egy igencsak nagy csapdához érkeztünk ismét. Ez a kategória kiemelkedően egészséges és fontos a rendszeres fogyasztása több okból is. Viszont irtó könnyű vele átesni a ló túloldalára.
 
Ki ne evett volna meg valamikor élete folyamán egy tál mogyorót vagy hasonló magvat este a kanapéban ülve? Az meg sem fordult a fejünkben hogy ennyi erővel bevághattunk volna egy tábla csokit is vagy egy doboz fagyit mert kalóriák szempontjából ugyan ott vagyunk.
 

Pont a jó zsírjaik miatt szeretjük a magvakat,de ugyancsak a zsír miatt kell óvatosan bánni velük. 100gr földimogyoró kb. 500-600 kalória körül mozog.Az abszolút nem mondható kevésnek.Hiába szép mennyiségű fehérjét is tartalmaz,az adott plusz kalóriák miatt nem mindig éri meg. 

 

Kenyér és társai

 
Nem feltétlenül értek egyet teljes mértékben a jelen pillanatban uralkodó kenyér és péksüti utálattal. Szerintem elég sok oldalú élelmiszer és személy szerint sokszor váltok kenyérre rizs vagy tészta helyett ha a CH bevitelemet változatosabban és valamivel ízletesebben szeretném lerendezni.
 
Mégis akkor mi a gond? Könnyebben szaladhat el velünk a ló,csak ennyi. Mert ugye 3 szelet kenyérke messzemenőleg nem fog úgy eltelíteni mint 50gr rizs noha kalóriák szempontjából lehet egyformán állnak(bár ez függ a kenyér fajtájától is). Ilyenkor pedig hajlamosabbak leszünk 2x annyit megenni belőle mert ugye mennyivel finomabb is. Végeredmény? A kenyér lesz a világ gonosza,holott őt csak olyannak teremtették amilyen és szegény nem is tehet semmiről.
 

Gyümölcsök,kompótok,aszalt cuccok

 
Ezt ki is hagyhattam volna,de már a feljebb említett “egészségfaktor” félreértés miatt csak szóvá teszem. 
 

Valóban nagyon egészséges a friss gyümölcs,főleg most hogy nyár van,ki ne szeretne mindent magába nyomni ebben a hőségben. A rossz hír viszont az,hogy mind mind cukrot tartalmat,és ez a diétádnak és az alakodnak abszolút nem tesz annyi jót mint gondolnád.

 
Itt is a mennyiség teszi a mérget. Túl sok gyümölcs és a kalória számlád súlyos plusz bevételeket fog termelni. Ez az aszalt gyümölcsre hatványozottan igaz mert abból még könnyebben még többet fel tudunk falni hála a nem létező víztartalmának. Érdemes körültekintőnek lenni és nem lenyomni 6 kiló dinnyét minden nap mert “úgyis egészséges”.
Lehetett volna még felsorolni bőven néhány dolgot (alkoholt,valaki?) de úgy gondolom ezek a legfontosabbak és a leggyakrabban találkozhattok velük.Összefoglalásképp valami jó tanáccsal zárnám a témát: 
 
1.) Táplálkozzunk okosan és változatosan,semmit se vigyünk túlzásba és sose haladjunk egy fajta ételkategória irányába

 

2.)Mérték,mérték,mérték. Nem hiszek abba hogy létezik egészségtelen étel,csak egészségtelen mennyiség.A jóból is megárt a sok ahogy mondani szokás.Kicsit több odafigyelés és nem lesz akkora nagy probléma vigyázni az alakunkra és az egészségünkre.