Vallomással kell kezdenem. Tévedtem.

Sok évig futás ellenes voltam.

Én is elhittem a rémtörténeteket amik a futásról szóltak. Hála a cseppet sem tudományos,fekete-fehér gondolkodású “ménsztrím” forrásoknak sose bátorkodtam belevágni a hobbiszintű futkározásba mert rettegtem,hogy nem marad rajtam 1 gramm izom se. Ami pedig még rosszabb,másokat is eltántorítottam ettől az aktivitástól.

Sebaj,lecke megtanulva,ezért érdemes körültekintően bánni a kéznél levő információval.  fdf

Azóta kicsit okultam és utána jártam a dolgoknak. Mindezek hatására be kellett látnom,hogy óriásit tévedtem ami a futást illeti.

Noha pár esetben még most is lebeszélnék néhány embert( pl. full kezdőket és erősen túlsúlyos egyéneket),azért már elismerem hogy a helyzet messzemenőleg nem olyan vészes.Viszont nem is olyan egyszerűen megoldható a legtöbb esetben hogy te futhatsz,te pedig nem. A legjobb válasz inkább: attól függ. (Egyébként erről a témáról és a kardióról úgy általában ebben videóban hallhattok még tőlem infót)

Szóval a futás mégsem olyan gonosz és lehet hasznos is. De most hadd térjek vissza oda,hogy én személy szerint miért vettem fel újra ezt az aktivitást (tulajdonképpen már nyár óta) a hétköznapi mozgás adagomba.

Több aspektusa is van a dolognak: Egyik ugye mint előbb említettem,kutakodtam a témában az idők folyamán és el kellett ismernem a változatos kardió edzések jótékony hatásait.

Ezzel párhuzamosan az is közrejátszott,hogy a tömegem is cseperedett szép lassan és időközben már 100 kiló fölé kerültem.

Na most lehet mondani hogy mehetek a francba a problémáimmal,de minden tömegre vágyó emberkét figyelmeztetnék előre,hogy minél nehezebb leszel annál nehezebb lesz az életed is,még ha a tömeg nagy része izom is. Mivel nem szerettem volna egyre lomhábbá válni és bármilyen aktivitás hatására percek alatt kifulladni,kénytelen voltam több időt fektetni kardió jellegű mozgásformákba.

Ugyan az eddigi hozzáállásom sem volt rossz: Heti 3-4 intenzív súlyzós edzés keverve napi 1 óra +/− 30 perc sétával. Ez már önmagában működőképes lehet de szeretem mindig javítani a teljesítményemet ezért úgy gondoltam ezektől kicsit eltérőbb stimulust is be kellene dobnom a képletbe.

Első perctől kezdve 3 opció lebegett a szemem előtt,mindegyik a maga előnyével és hátrányával: Bringázás,futás illetve sprint.

Az erőemelés miatt számomra a legelőnyösebb a bringa lett volna mert az kevésbé terheli az ízületeimet és amúgy is régen imádtam nagy távokat lebringázni. Viszont jelen pillanatban nincs rendelkezésemre álló bicó,a beltéri bringázás meg számomra olyan mint szénhidrátmentes étkezés: Elviselhetetlen. És különben is,ha ezt választottam volna most nem tudnék a futásról írni hehe 😀

A második helyre a sprint került a fejemben. Annó nagyon szerettem sprintelni,annak ellenére hogy minden vagyok,csak gyors nem. Sprint előnyei? Robbanékonyság,legendás állóképesség,hatalmas kalória igény.Minden jóság egy helyen.athlete-takes-off-running

Igen ám,csak a sprintelgetéseim a múltban hamar megtanítottak,hogy ez nagyon nem az én mozgásformám,ugyanis kurva hamar lesérülök tőle,3 alkalomból 1 rendszerint valamilyen fájdalommal végződik ami hamar eltántorít az adott aktivitástól. Ráadásul a rengeteg guggolás mellett nem hiányzott volna a lábaimnak ez az intenzív plusz munka szóval a sprint is mehetett a kukába.

Apropó sérülés. Ez,vagyis ennek az elkerülése,valamint a fájdalom megelőzése is szempont volt a kardió módszer kiválasztásában. Ezért esett végül a választás a számomra eleinte annyira nem szimpatikus futásra,kocogásra,nevezzük akárminek.

Ezen a ponton már nagyon szükségem volt valamilyen a szokásostól eltérő jellegű mozgásra. A lábmunkám már hosszú ideje csak guggolásból és felhúzásból állt ami egyre inkább a túlhasználás és a sérülés irányába vezetett,főleg ami a térdemet illeti. A futás beiktatása az edzésprogramba igazán üdítő változtatásnak bizonyult.

Kicsit aggódtam,hogy az impakt jellege miatt lehet csak még rosszabb lesz a szitu,de végül nem lett belőle semmilyen galiba. Nem halok bele abba a kevésbe amit csinálok,sőt,nagyon jól megfér az a heti 1 alkalom az erőedzésem mellett.

A már fenti videóban említett előnyös hatások szépen lassan kezdtek jelentkezni,és emiatt kicsit haragudtam is magamra,hogy nem kezdtem ezt el hamarabb. De mindegy,jobb későn mint soha.

Külön örömömre szolgált,hogy a plusz aktivitás plusz kalóriát igényelt,ami nekem mindig kedves adottság,lévén hogy enyhén szólva is “jó” az étvágyam. Ezt csak azért biggyesztem ide,mert bízom benne,hogy talán egyszer sikerül megfordítani a nézetet miszerint a táplálkozásnak nagyobb jelentőséget tulajdonítunk mint a mozgásnak. Mozogj eleget,hogy ehess sokat.Pont.

18d01dc646e89b11e3a8c5b650644051

Végül megemlítenék még két,számomra nagyon pozitív dolgot ezzel kapcsolatosan.

Az egyik a futás meditatív jellege. Pont emiatt imádok óriási távokat lesétálni is mert kicsit kikapcsol és mentálisan felfrissít.

A futásnál sincs másképp,a hosszas tötyögés offline üzemmódba teszi az agyam szinte automatikusan,nem úgy mint a súlyzós edzés ami általában mentálisan leterhel. Nem volt még olyan futásom ami után ne éreztem volna felfrissülve magam testileg lelkileg,akármennyire is megviselő volt.

A másik az hogy a futás a kitartásodra is jó hatással van. Azt vettem észre,hogy bármennyire jó kondiba vagyok,akarva akaratlanul futás közbe rám tör az érzés,hogy mi a francért csinálom ezt,abba kéne hagyni. Kényelmetlen,kapkodom a levegőt,meg amúgy is jobb lenne otthon dögleni. Ilyen esetekben valahányszor a kitartást választom az akaraterőm is pozitív irányba fejlődik ami sok téren hasznos adottság lehet.

Szóval így történt,hogy futás ellenzőből futás “rajongóvá” váltam.Nem mondom,hogy nagy ambícióim lennének ezzel kapcsolatosan vagy kifejezetten nagy futó volnék de nem is célom lefutni a maratont.

Aki pedig hozzám hasonlóan eddig ódzkodott volna a futástól annak csak ajánlani tudom.Bátran vágjatok bele,de persze ésszel.A futás esetében is mint mindenhol máshol,kell tudni hol a mérték és mi az amit a szervezetünk elvisel.

IMG_0567

Mi mással is zárhatnék mint egy afterfutás boldogság szelfivel krumpli minőségben