Az előző írásomban arról volt szó,hogy jóformán te vagy a legnagyobb bűnös abban,ha valamely célod vagy terved nem sikerül. A nem megfelelő hozzáállás,a gyors eredmények hajszolása,a túl sok feladat amit egyszerre szeretnél véghezvinni,mind azt fogják eredményezni,hogy végül erőfeszítéseid kudarcot vallanak.

Ez az írás pont az ellentéte lesz a múltkorinak. Most nem te leszel a középpontban,hanem a környezeted.

Aki azt hiszi,hogy a saját elszántsága és szorgalma elég lesz,hogy célba érjen,az igencsak sok kellemetlen meglepetésbe fog ütközni “utazása” során ugyanis a környezetnél nagyobb lehúzó erő nemigen létezik. És itt nem arról van szó,hogy nincs időd elmenni edzeni a munkahelyed vagy a suli miatt. Itt sokkal de sokkal rafináltabb behatások kerülnek terítékre.

Kezdjük a bejegyzés címével. A koncepció igencsak egyszerű,majdhogynem gyerekes. Cseppet sem vagyok állattartási szakértő,de ha mondjuk az aranyhalam betegeskedik,akkor nem az lesz az első gondolatom,hogy kidobjam az akváriumból és újat szerezzek agoldfish_swimming_aquarium_round_water_reflection_white_background_free_download-1 helyére. Könnyen előfordulhat,hogy a halnak semmi baja,csak a víz koszos és cserélni kellene.

Most kérdezhetnéd mi a párhuzam? Hol kötődik ez a fitneszhez vagy bármilyen más életcélomhoz?

Az első ösztönünk azt diktálja mindig,hogyha valami változást szeretnénk elérni,akkor először magunkon kell változtassunk. Vagy ha valaki másnak szeretnénk segíteni a változásban,akkor őt kell megváltoztatni.

Ez az elgondolás hibás. Úgy próbáljuk kezelni az embereket (vagy épp magunkat) mintha vákuumban élnének. Márpedig az emberek nem vákuumban élnek. Az emberek inkább olyanok mint a halak,a halak pedig vízben élnek.

Ha valakit változásra akarsz sarkalni,akkor a víz lecserélésére kellene összpontosítani. Érdemes figyelembe venni a hátterüket,az őket körülvevő embereket,a mentalitást és a hozzáállást ami vezényli az életüket,az érdeklődési köreiket stb.

Az edzősködés egyik nagy alapmotívuma ez.Nap mint nap szembetalálom magam mások frusztrációival. Amikor tényleg minden igyekezetük és akaratuk ellenére valamiért mégis lemaradnak,és nem értik mi lehet a probléma.

A köztudat ilyenkor azt diktálja,hogy valószínűleg az edzésterved vagy az étkezésed a hibás,azokon kell változtatni. Ha pedig nem az,akkor a belső világod a hibás,mégsem vagy elég elszánt,motivált,nem akarod eléggé stb.

Mondanom sem kell,hogy mindkettő eléggé káros hozzáállás és egyik sem fog hosszútávon eredményt hozni.

Az edzésterved váltogatása vagy éppen a táplálkozási módszered állandó cserélgetése teljesen felesleges. Az igazság az,hogyha javarészt mindent jól csinálsz nincs szükséged csilivi étkezésre vagy edzéstervre,idővel az eredmények jönni fognak. Mondhatni kitartó munkával bármi működhet.

Ami a belső hozzáállást illeti az pedig egyenesen vicces és kártékony. Az utóbbi időben az áldozat mentalitás és az inspiráló,motiváló maszlag minden zugát megfertőzte a fitnesz világnak és ennek cseppet sem örülök. Azt a hamis üzenetet közvetíti,hogy ha valami nem működik akkor azért csakis te lehetsz a hibás és csakis rajtad áll,hogy mi lesz a végkimenetel. Hirtelen mindenkiből magányos farkas lett akinek nincs szüksége senkinek a segítségére és nyers erővel bármilyen akadályon áttörhet.

Az egész olyan,mintha valaki nyerni szeretne a lottón,de éppenséggel sosem rakja meg. Nézhetünk motiváló posztokat reggeltől estig,és lehet pillanatnyilag mentálisan készen is állunk bármire,de ez az alapvető problémákat nem fogja orvosolni,például a környezeted romboló hatását,csak hogy témánál maradjunk.

Ahelyett,hogy rögtön kudarcként könyvelnénk el saját magunkat és minden erőfeszítésünket kezdjünk kicsit a környezetünkben takarítani. Tegyük fel a kérdést: Közvetlen környezetünk,a minket körülvevő emberek,a munkahelyünk,a szeretteink stb. támogatnak vagy akadályoznak minket a céljaink elérésében?

Most nem arra szeretnék célozni,hogy minden negatív elemet el kell dobjunk magunk mellől (bár sok esetben igencsak hasznos lehet). Viszont ismerjük el,hogy amennyiben nem megfelelő a külső környezet,az igencsak megnehezítheti a dolgunkat. Ha olyan emberekkel vagy körülvéve akiknek enyhén szólva is a züllés a fő profiljuk akkor igencsak nehéz lesz kiszakadni a klikkből és teljes lendülettel az edzésre és a megfelelő táplálkozásra koncentrálni. Ha a párod szörnyen lusta és valahányszor edzeni készülsz ő gőzerővel azon fáradozik,hogy inkább punnyadjatok a semmittevésbe akkor ismét hajlamosabb leszel meg-meg szakítani a lendületet.

És ezek még csak igazán felületes dolgok. Vannak ettől sokkal de sokkal cselesebb külső behatások amiket szinte észre sem veszünk. Mire gondolok itt? Például arra,hogy kiket és miket követünk napi szinten facebookon,instagrammon stb.

Viccesen hangzik,de bele sem gondolunk ezek milyen rossz irányba terelhetik a hozzáállásunkat. Ha napi szinten telekoxolt,csiszolt testű agyonphotoshoppolt fitneszmodellek lepik el a wallunkat akkor ne csodálkozzunk,hogy saját magunkat előbb utóbb egy rakás kudarcnak fogjuk tekinteni. Ekkor pedig egy kettő ott találjuk magunkat a fentebb említett,sehova sem vezető “változás” ciklusban.

Ezekkel a dolgokkal érdemes nagyon körültekintően bánni. Szinte minden nap meg kell nyugtassak valakit,hogy amit csinál az jó és a fejlődése is sínen van. Meggyőződésem,hogy ezek az eltántorodások az efféle külső hatásoknak tudhatóak be és ez igencsak szomorú dolog. Aminek az lenne a “célja”,hogy “motiválja” az embereket az valójában csak téves elvárásokat,hamis képzeteket és rengeteg lelkiismeret furdalást okoz.

Őszintén ebbe a csapdába én is beleestem,csak én éppen az erő vonatkozásában. Amikor nap mint nap világrekordereket néztem és követtem igencsak hamar azon kaptam magam hogy gyengének és jelentéktelennek gondoltam az eredményeimet holott nem is feltétlenül mondhatóak rossznak.

fitspiration2

Fitspiration! Juhú! Irány edzeni!!!

Végezetül mi a teendő? Éppenséggel van megoldás.

Ahelyett hogy csak a fitnesz mániára vagyunk ráfüggve,kövessünk egyéb sportolókat is. Legyen a sportolói mentalitás a fő célpont nem a külalak. Focisták,rögbisek,súlyemelők,futók,tornászok,úszók és minden egyéb. Van miből válogatni. Amikor észreveszed a sportok szépségét,akkor hirtelen fitspiration jellegű posztok egyenesen nevetségesnek fognak tűnni. Meglátod a rejtett ambíciót,az erőfeszítést,az igazán inspiráló történeteket. Nem csak az lesz a fő szempont,hogy valaki szép e vagy sem. Sokkal hamarabb rá fogsz jönni a saját motivációidra,arra hogy mit miért csinálsz. Nem csak azért akarsz lenni majd fitt és csinos mert ez a “standard”

Vagy ami az étellel való kapcsolatunkat illeti: A sok diétás cukormentes,paleo,no carb,no fat,vega,protein,gluténmentes és franc tudja milyen recept oldal helyett mi lenne ha olyan oldalakat követnénk ami csak szimplán megtanít minket különleges,tápláló,finom és egészséges ételeket főzni. Nem kötelező felülni a trendek vonatára csak mert épp ez a divat és a csapból is valami különc diétás megoldás folyik. Mindegyik az egészségesebb életmód jegyében kampányol mégis úgy érzem csak elrontja az étellel és a táplálkozással való kapcsolatunkat.

Egy szó mint száz: A vizet cseréld le,ne a halat. Mindig tedd fel magadnak a kérdést: X dolog a környezetemből hozzájárul vagy akadályoz ha szeretném elérni a célomat? X dolog boldoggá tesz és azt eredményezi,hogy elégedett vagyok magammal és az erőfeszítéseimmel vagy inkább lenyom és lelki vívódásokat rak a nyakamba? Legyünk őszinték magunkhoz…