Biztos hallottál már az ALÁBBI SZTORIRÓL. A történet főszereplője egy 55 éves tanár,aki 6 hónapon keresztül semmi mást nem evett csak mekis kaját és így sikerült fogynia kb. 25 kilogrammot. Mindemellett az egészségügyi paraméterei mint pl. a vérnyomása és a koleszterin szintje is sokat javultak.

Az egész óriási felháborodást okozott nemcsak a fitnesz világ berkeiben de az átlagemberek körében is.

“Ez baromság!” “Valószínűleg kétszer olyan egészséges lett volna ha normális kaját eszik”. Ilyen és ehhez hasonló kijelentések jelentek meg az őrjöngő tömeg irányából. Sokan aggodalmukat fejezték ki az iránt,hogy ezentúl majd mindenki azt hiszi,hogy Mekis kaján is meg lehet élni.

A kijelentések azonban elhamarkodottak és cseppet sem veszik figyelembe a sztori hátterét vagy éppen az e mögött húzódó tudományos alapokat.

Nem mellesleg a tanár többször is kiemelte,hogy ez nem követendő példa,és senki ne csináljon ilyet. Az egész csak egy kísérlet volt,egy kihívás a diákjainak akik az étrendjét két paraméter figyelembevételével kellett összeállítsák:

– A napi kalória bevitele nem volt szabad meghaladja a 2000 kcal-t

– 15 különböző tápanyagot kellett figyelemmel követni,hogy a szervezete semmilyen téren ne szenvedjen hiányt (FDA irányelvei alapján)

A történetet teljes egészében EBBEN a videóban megtekinthetitek.

 

A legfontosabb tanulság

 

Mit bizonyított a kísérlet? Hogy elfogadható ha valaki gyors kaján él?

NEM!

Csak megerősítette azt,amit mindeddig a kutatások és a tudomány próbált mindenki buksijába vésni: A kalória bevitel és felhasználás a legfőbb paraméter ha fogyásról és egészségünk megőrzéséről van szó.

Annak ellenére,hogy az illető legalább 500+ alkalommal étkezett a kísérlet alatt a McDonaldsban ,az egészsége nagyban javult már az első 3 hónap után is. (Az véreredmények konkrét adatokkal a videóban szerepelnek)

Mindezek láttán senki nem mondhatja,hogy nem lett egészségesebb az úriember a kísérlet hatására.

De akkor miért van mindenki felháborodva? Mert nem tett többet ennél és “tisztábban” kellett volna kajáljon?

Ugyan már! Akkor senki nem érti a lényeget,és a legtöbb fitnesz imádó aki ezen puffog csak egy vak és önző trendkövető nem pedig olyasvalaki akinek az a fontos,hogy segítsen legyőzni mondjuk az elhízás problémáját.

Bele kellene gondolni,hogy az ő esetében lehet nem az lett volna az ideális megoldás ha 6 hónapon keresztül szigorú étrendre van fogva ami csak “tiszta” kajákból áll.1381846764459

Tipikusan arról van szó,hogy nem akarjuk látni a fától az erdőt.

“Ez nem bizonyít semmit!” mondanák sokan.

De miért van az,hogy ennyi információ,motiváció és segítség áll mindenkinek a rendelkezésére és mégis az elhízottak száma folyamatosan csak nő,a helyzet pedig egyre kilátástalanabb?

Egy olyan embertől aki 10 éve ahhoz van szokva hogy munkaszünetben kaját rendeljen,hogyan várod el,hogy egyik napról a másikra napi 4-5 adagra való menüt készítsen magának a tökéletes hozzávalókból? Úgy látja bárki,hogy ez a megközelítés működne? Elég lenne csak körbenézni és látni mekkora hatalmas kudarc az egész már nem is évek hanem évtizedek óta. Soha nem is fog ez így működni és aki továbbra is ezt a metódust próbálja előre tolni az hivatalosan is lehet idiótának titulálva.

Pont ezért fenti sztorinak sok valós gyakorlati haszna lehet. Csak meg kell kaparintani a lényegét: Ha csökkented a bevitt kalóriák mennyiségét és többet használsz el mint amennyit beviszel akkor fogyni fogsz,a tápanyagok összetételétől függetlenül. Ez a törvényszerűség egy olyan fontos felismerést biztosít ami a diéták legfontosabb aspektusát erősíti meg: Az diéta betartását.

Igen,nagyon szép lenne egy ideális világban élni ahol minden úgy van ahogy a nagy könyvben megírták,de mi a franc értelme van annak,hogy valakinek a torkán leerőltetünk egy “egészséges” megközelítést ha soha a büdös életbe nem fog kitartani mellette? Ne mindig azt nézzük mi az ideális,hanem vegyük inkább azt figyelembe,hogy az egyén a saját szintjén mit tud megcsinálni előbb.

 

Miért buknak el olyan sokan ha fogyni akarnak vagy egészségesebbé válni?

 

Erre a válasz egyszerű: Mert mondjuk sok “szakértő” azt mondja az embereknek,hogy soha ne egyenek szemét kaját. Hogy minden étkezésüket grammra pontosan el kell készítsék.

Ez sohanapján ezerből egynek összejön első próbálkozásra,de legtöbbünknek ez azért nem működik mert nem fenntartható hosszútávon.999141_10151819191089106_120001211_n

Gondolod,hogy egy olyan személynek aki fel sem ismeri a legtöbb zöldséget előnyös lesz azt ajánlani,hogy egyen ilyen olyan salátát,ilyen olyan “igazi” ételt,csodaturmixot,varázs reggeli kombót stb.?

Nemhogy nem tudna kitartani emellett,de kb. azt se tudná hol kezdje az egész folyamatot. Semmi nem lett megoldva,az egészségi állapota meg főleg nem.

Ott kell kezdjük a segítséget és ott keresünk megoldásokat,ahol lehet,ahol fogékonyak rá az illetők. Ha ez azt jelenti,hogy azt kell mondanunk az embereknek,hogy gyorskajával is javíthatnak az egészségükön és fizikai állapotukon,akkor azt fogjuk mondani és innen próbáljuk javítani a szituációt. Ha ez megvan bevezethetünk az életükbe egyéb egészséges szokásokat,mint például 30-45 perc sétát egyik másik nap,ahogy a tanár úr is tette fentebb. Esetleg rávenni őket hogy néhanapján főzzenek maguknak normális ételt,egy két étkezés mellé vállaljanak be egy kis zöldség fogyasztást stb.

Mindig a kezdet a legnehezebb. Ne nehezítsük meg minden mással az emberek életét,aminek kezdetekben még semmi értelme. Egyenként szép lassan kell bevezetni egyszerűbben követhető szokásokat, onnan már a többi egyéb szokás beépítése egyre könnyebb lesz.

Előbb apró győzelmeket kell kreálni, hogy mindenki lássa az életmód értelmét és legyen meg a kitartása a folytatáshoz. Ezek fényében kijelenthetjük,hogy a mindent vagy semmit megoldások több kárt okoznak mint hasznot. Az még nem lesz elég ha azt mondjuk,a mekis kaja is elfogadható és hasonlóképpen az is kudarcot gerjeszt ha mindenkire rögtön ráerőltetjük a totális egészség hadjáratunkat.

Az én feladatom és a hozzám hasonló szakemberek feladata az volna,hogy egyéni módon segítsünk mindenkin akin lehet. Egy ovistól aki még olvasni sem tud jóformán senki sem várná el,hogy Shakespear műveket elemezgessen. A fitneszben sem kéne ez másképp legyen,mégis ezt látjuk nap mint nap. Táplálkozás és edzés terén csúnyán mondva “analfabéta” kezdőktől elvárják,hogy olyan dolgokat vigyenek véghez ami több évnyi beidegződés és tanulás eredménye kéne hogy legyen. Őrület!

Sokaknak már az is haladás lenne ha napi 2 liter üdítő helyett csak másfelet innának vagy heti 4 tábla csoki helyett csak 3-at ennének. Ez sokkal praktikusabb,mint lecserélni mindezt egyik napról a másikra vízre és gyümölcsre. Az előnyösebb döntések fognak hosszútávon eredményhez vezetni.5646286233_mcdonalds_41702205368-41702321403_xlarge

Sokan támadhatnak ezen vonatkozásban,hogy “De hisz ez egészségtelen! Csak több időt töltesz el egészségtelen körülményekkel az életedben! Vagy teljesen változz meg azonnal vagy baromság az egész!”

Nem mondanám,hisz pozitív változásokat eszközöl,aki így jár el és sokkal fenntarthatóbb módon. Ahogy egyik apróbb kihívást győzi le a másik után egyre csak nő az illető önbizalma és hűsége az életmódhoz. Ez végül ahhoz fog vezetni hogy több és több energiát kezd majd belefektetni és a maga módján egyre több olyan szokást fog felvenni ami javítja az életminőségét. És az egész annyiból indul,hogy mondjuk a kávénkba három cukor helyett kettőt teszünk. Egy hópihe lavinát fog indítani.

Ebben rejlik a siker kulcsa,mindenki problémáját a maga szintjén kell kezelnünk és hozzájárulunk hogy idővel hosszú távon jobb döntéseket hozzanak. Nem tökéletes döntéseket,csak szimplán jobbakat.

A bejegyzés vége fele még hadd említsek meg pár dolgot:

Nincs egyetlen egy helyes út és mindenki más szituációból indul. És nem,nem mondom hogy a gyorskaja zabálása az egyetlen út. Sőt,azt sem mondom,hogy ez a legjobb opció. A fenti kísérlet csak a kalóriák fontosságát hangsúlyozta,forrástól függetlenül. Ha ezt kell tenned,tedd ezt és innen kezdj el javítani a helyzeteden vagy más helyzetén. Hosszútávra kell alapozni és kukába kell dobni a meggyőződéseket. Ha valami nem működik akkor olyan megoldást kell kínálni ami nagyobb eséllyel működhet és fenntarthatóbb.

Akik pedig megrögzött “tisztán” evők és nem tudnak azonosulni a sztorival legalább használják fel a tanulságot azon esetekre amikor az új életmódba belevágó ismerős arról panaszkodik hogy nem tudna nyúl módjára salátát enni vagy zabot,mint egy ló tenné.

Végezetül,ha valaki még mindig veszélyesnek gondolná ezt. Megkérdezném,hogy mi a veszélyesebb,azt mondani embereknek,hogy így is lehet és a maguk módján eljuttatni őket a céljaikhoz vagy olyan elvárásokat támasztani velük szembe amik már évek óta újra és újra kudarcot vallottak és nem vezetnek sehova? Mára már egyértelmű,hogy a szigorú diéták nem hozzák a várt eredményeket,ideje másképp megközelíteni a problémát.

Igenis fontos az étel minősége,és kell is tanítani mi a megfelelő,de nem itt kell kezdeni a folyamatot. Lökjük félre az elveinket és az elképzelt csodálatos világot ahol mindenki minden körülmények közt úgy táplálkozik,ahogy kellene és próbáljuk meg úgy megoldani a helyzetet,hogy tényleg legyen eredménye. Mindenki lehet egészségesebb és fittebb,mindegy honnan indul.