Itt a nyár és eljött az idő hogy mindenki büszkén mutogassa az alakot amiért télen szenvedett…vagy épp rejtegesse,attól függ kinek hogy sikerült 😀 18d83750f267e6c47b3437642f558a5b0d179ef9be90ace695a95373ecddcc3c_1

Azok akik sikerrel jártak és mondhatni elégedettek az eredményeikkel most szörnyű dilemmával néznek szembe: “Élvezzem ki a nyarat és lazítsak vagy kézzel lábbal kapaszkodjak az alakomba,nézzek ki minden pillanatban pengén,de emiatt legyen szigorúbb is a nyár?”

Igencsak elterjedt problémával nézünk szembe,de mint mindenhol,itt is van megoldás ami legfőbbképpen logikus és tudományos gondolkodás formájában jelenik meg.

Gondolom mindenki ismer olyat (esetleg saját magára ismer) akinek minden élethelyzetben a fitt életmód lesz az atyaúristen és elszomorítóan karót nyelt módon áll az élethez olyankor is amikor hátradőlhetne és élvezhetné a munkája gyümölcsét. Egyhetes nyaralás? Úristen! Hol fogok edzeni? Mit fogok enni? Hogy viszek be elég fehérjét? Mi lesz az izmaimmal? Bevizesedek! Leeresztek! Végem van! Áááá!holiday-stress

Ne menjünk bele hogy mi ennek a lelki vonzata vagy miért sokaknak a teste az egyetlen dolog amit fel tud mutatni és ezért folyamatosan rettegnie kell,az egy másik beszélgetés.

Annó én a rosszabb táborba tartoztam: teljes szigorral tartottam a diétás nyarat és noha akkor és ott  körbe tudtam racionalizálni az igazam,mostanra belátom,hogy egy rakás szenvedés és felesleges para volt az életem és szörnyen éreztem magam amiatt hogy kicsit se engedtem a gyeplőn. Mostanra már kicsit érettebb fejjel ragaszkodom a “nézzek ki tűrhetően,de élvezzem is a nyarat” megközelítéshez ami lehet nem mindenkinek az ideális,de nekem nagyon bejön. Ha pihenni kell,akkor pihenni kell,ha enni kell akkor pedig enni kell. Vállalom a következményeket és egy percig sem fordul meg a fejemben,hogy ez volna a világ vége. Felszalad 1-2 kiló? Istenem megvan a tudásom meg a hozzáállásom,majd leadom.

Szerencsére,véleményem szerint a félelem ezekben az esetekben (ha a mentális oldalát nem nézzük) pusztán félreértésekből és megfelelő információk hiányából fakad (hogy hadd ne mondjam tudatlanságból).

Kezdjük a táplálkozással…itt nagyon egyszerű,már régóta kimondott és bebizonyított igazságokkal megoldhatóak az ijesztő elemek. Mik itt a félelmek? Lássuk csak:

“Nem fogok tudni bevinni elég fehérjét”

Kétlem. Egyrészt a fehérjebevitelünk távolról sem kell olyan magas legyen mint azt sokan próbálják beállítani. 1-1.5gr/tskg esetében is nyugodtan el van a szervezeted és az izomzatod ha a kalóriabeviteled tűrhető. Ez még egy 100 kilós emberke esetében is alig valami. Másik meg igencsak nehéz nem elég fehérjét bevinni ha változatosan táplálkozol. Ezért a fehérjeporodat is legalább egyszer az életben otthon hagyhatod.

“Egy napig nem figyelek oda és felszalad pár kiló”

Szintén hamis. Elhízni rövidtávon sokkal nehezebb és extrémebb mint azt sokan gondolnák.Főként ha előtte huzamosabb ideig diétáztál,az első néhány nap akár több ezer kalóriás többlet mellett se igazán raktározol zsírt,helyette inkább a pluszt leadod hő formájában,glikogénné alakítod,energia lesz belőle vagy  kikakilod. Szóval ha egész télen erre készültél és jó is lett az eredmény,1-2 hét lazulás nem fog tönkretenni. Felesleges magaddal vinned a csirkerizsed vagy akármid mert se elhízni se izmot veszteni nem fogsz. Mindkét folyamat hosszú távú és több hét elteltével mérhető. Sőt még valószínűleg jobban fogsz kinézni a teltségnek köszönhetően ha diéta után szépen visszatöltesz.

Jaj hogy félsz egy kis felszökött glikogéntől és víztől ami néhány plusz kilót eredményezhet? Egyemmeg. Mesélj még kérlek hogy mennyire vagy magabiztos a bomba alakodban.

image

“Nehéz nyaralás alatt táplálkozni ha nem viszem magammal a kajám. Én nem eszek cukros szart meg nagyon zsíros dolgokat mert egészséges vagyok és vigyázok az alakomra,márpedig a nyári kaják nem épp a “cleaneating” kategóriába tartoznak”

Nehéz? Mikor már szinte minden sarkon találsz valamilyen (szerintem amúgy felesleges) “fitt kajáldát”? Vagy mikor már mindenhol mindenből adnak diétás verziót is? Ugyan már. Ha kalóriát akarsz spórolni,mi sem egyszerűbb. Ha jobb alapanyagokból készült ételt szeretnél az is megoldható nyaralás ide vagy oda.

Másik meg,az ilyen kijelentéseknek zéró köze a valósághoz. Szakirodalom tömkelege bizonyítja manapság hogy sem a cukor,sem a zsír önmagában nem egészségtelen akár nagy mennyiségekben sem ha kalóriákat tekintve nem vagyunk pluszba. Nincs olyan hogy egészségtelen étel vagy szuperétel. Nem önmagában a táplálkozás vagy 1 étel/makró akármi felel az alakodért és az egészségedért hanem minden egybevetve. Ha az esetek 80% mindent megteszel a legjobb eredmény érdekében akkor a maradék 20% kihágást megúszod probléma,elhízás és egészségkárosodás nélkül. Rövidtávon pedig hatványozottan oktalan az ilyen félelem.

Aki ezek után is visszautasít nyár közepén egy alkalmi korsó hideg sört vagy egy finom nem csirkerizs jellegű ebédet annak szeretnék sok sikert kívánni a szomorú agyonracionalizált életéhez. Haladjunk.

Van egy másik dolog is. Az edzés. Sokan attól félnek hogy ha 2 napig nem edzenek leeresztenek és ahelyett hogy a lábukat lógatnák a vízparton inkább fel alá rohangálnak hogy találjanak valamit amin húzódzkodni,tolódzkodni lehet vagy épp fekvőznek gőzerővel.

Kip-kop. Valóság. Edzettségi szinttől és genetikától függően akár 2-4 hét inaktivitást is tolerál a szervezeted anélkül hogy kimutatható mennyiségű izom és erőveszteséget eredményezzen ez. Ha visszatérés után gyengébbnek tapasztalod magad az általában csak azért van mert az idegrendszered kicsit elszokott a terheléstől meg a mozgás kivitelezésétől és nem feltétlenül azért mert gyengébb lettél. Ahogy visszaállsz 1-2 hét és minden a régi. Ha meg jézusom mégis veszítettél egy kis izmot az szintén hihetetlen gyorsasággal fog visszaszállni rád ha újra belekezdesz a rendszeres edzésekbe.

Sok esetben ráadásul inkább az ellentétét veszem észre ha az edzettjeimről van szó. 2-3 hét kihagyás után erősebben térnek vissza mint valaha és jobb formában is. Szóval a félelem alaptalan tudományos szempontból és anekdoták alapján is. Ha többre vagy kíváncsi mindenképp ajánlom EZT a cikket ahol bővebben,tudományosabban,minden szempontból kiismerheted a témát (persze ha az angol belefér)

Ha nyaralni kell arra koncentrálj. Pihenj,tölts minőségi időt a családdal/barátokkal,szórakozz,bulizz stb stb. Nem minden a fitneszről szól. Arra lesz még idő egész évben,pihenni ritkábban lehet,ne nehezítsd meg a saját és a körülötted levők életét azzal hogy mániákusan ragaszkodsz a “fitt-elveidhez”. Mielőtt meg alaptalan dolgok miatt rettegnél győződj meg róla hogy milyen információkból tudakoztál. Ez hosszútávon sok fejfájást megspórolhat.

medium_807561379

Ja és ne feledd: józan paraszti ész. Ha az év 365 napjából két három hét kivételével rendszeresen edzem és viszonylag jól táplálkozom,akkor tényleg elrontja az eredményeimet ha olykor 1-1 héten nem lesz minden ideális? Ugyan már.

Ha még ezek után is rettegsz és attól félsz hogy mi lesz ha nem lesz 100% az alakod akkor valószínűleg jobb ha a pszichológusodat keresed fel és ketten a lelked mélyére néztek hogy hol romlott el minden gyerekkorodban 😀